Lesmethoden groep 4
Het werken en leren in groep 4
In groep 4 is de techniek van het lezen geen doel op zich, maar meer en meer een middel om ook bij andere vakken te gebruiken. Inzichtelijk werken wordt steeds belangrijker en de kinderen gaan zich steeds meer verdiepen in de leerstof.
De lesstof
Lezen
Het aanvankelijk lezen is afgesloten. Aan de hand van de methode “LIST lezen” werken we verder aan de leesvaardigheid van de kinderen. Deze methode zorgt ervoor dat elke leerling een leerstofpakket krijgt op het juiste AVI-niveau in combinatie met de juiste aanpak.
Creatief spellen
Buiten de methode om, hebben we in groep 4 ook geregeld lessen op het gebied van creatief stellen. De kinderen maken dan woordspinnen, tekenen met letters, woorden worden vervangen door tekeningen etc.
Rekenen
Bij rekenen gebruiken we de methode ”SemSom”. De methode is opgedeeld in blokken. Ieder blok bestaat uit negen leerkrachtgebonden lessen en zelfstandige verwerkingslessen. Na deze lessen vindt er een toets plaats. Aan de hand van de toetsgegevens kijken we of een kind in de laatste week van het blok verrijkingsstof krijgt of herhaling. Zwakkere rekenaars zitten met de leerkracht aan de instructietafel en ontvangen hier verlengde instructie en directe terugkoppeling.
Andere vaardigheden
In groep 4 komen de volgende onderdelen aan bod: klokkijken, optellen en aftrekken tot 100, tafels van vermenigvuldigen, meten en wegen. De oefeningen worden gemaakt in een werkschrift en een apart rekenschrift.
Weektaken
In groep 4 wordt ook gewerkt met de weektaak. Op het bord staat een aantal werkopdrachten die de kinderen in die week moeten doen. Als een opdracht gemaakt is, wordt dit afgetekend door de leerkracht. De kinderen krijgen per dag een half uur de tijd om aan deze taak te werken. Ook kunnen ze eraan werken als ze eerder klaar zijn met andere vakken. Werkjes die veel voorkomen in de weektaak zijn: spelling, taalopdrachten, rekenen, werken met loco, schrijfopdrachten of thematische opdrachten. In de weektaak zitten ook remediërende opdrachten of opdrachten om kinderen extra uit te dagen.
Computer
De computer gebruiken we in groep 4 gebruikt om informatie op te zoeken en om verhaaltjes/werkstukjes te schrijven. Ook zetten we de computer in bij de vakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. We maken diverse oefeningen, die aansluiten bij de methodes en nemen ook digitale toetsen af. Daarnaast zijn er diverse remediërende activiteiten, die de kinderen zelfstandig kunnen uitvoeren.